26.5.10

Duyguların Efendisi: Ahmet Ümit


Daha önce okudunuz mu, Ahmet Ümit? Bir yerden başlamalısınız. Ben kitap eleştirmeni değilim ya da kütüphaneler dolu kitap okumadım fakat birkaç Ahmet Ümit kitabı okudum. Uzun soluklu romanları okumak size zor geliyorsa, "Aşk Köpekliktir" 'i okumanızı önerebilirim.

Kısa öykülerden oluşmuş, her öyküsü  aşkın başka bir yanını anlatan bir kitap. Aşkın yanıltıcı olabileceği bahsediliyor. Köpek gibi koşturabileceği, cinayete teşebbüs ettirebileceği farklı öykülerde ele alınıyor. Gelecekte geçen bir aşkı anlatan bir öykü var. Öykülerin her biri, sonuncusu dışında, 6-12 sayfa kadar. Bu yüzden sıkılmadan, bir solukta okuyorsunuz. Son öykü ise kitaba ismini veren Aşk Köpekliktir adlı öykü. Diğerlerine nazaran daha uzun fakat bu öyküyü de bir kere bile saate bakma ihtiyacı duymadan, başka düşüncelere dalmadan okuyorsunuz.

Ahmet Ümit duyguların efendisidir. Ona bu yakıştırmayı uygun gördüm, evet. Bunu her kitabında hissedebilirsiniz. İlginç benzetmeleriyle, detaylı açıklamalarıyla bu ismi hakediyor. Aşk Köpekliktir kitabında, "Aşk Bir Yanılsamadır" adlı öykünün ilk sayfalarında, öykünün asıl konusu olmasa da, bir çiftin arabada geçirdiği vakit anlatılıyor. Günlük hayatta belki de iki dakikayı geçmeyecek olaylar ve aynı zamanda bir filmde görseniz sizi hiç etkilemeyecek bu süreç, kitapta anlatılınca kalbinizi kıpır kıpır yapıyor. Ne demek istediğimi ben güzel ifade edemedim belki, okursanız beni daha iyi anlayacaksınız.

Ahmet Ümit'in kitaplarının göze çarpan özelliklerinden biri de, araştırmaya ve merak etmeye yönlendirmesi. Mevlana'nın veya Şems'in ismini duymayanlar, Bab-ı Esrar'ı okuyarak geçmişin kapısından içeri adım attılar, kendilerini dini ve felsefi yönden sorguladılar. Kavim adlı kitabı da  bu özellikleri taşıyor.

Ahmet Ümit okurları, müjdemi isterim! Bir ay öncesine kadar bizim okula söyleşiye gelen  Ahmet Ümit, Bab-ı Esrar ve başka iki kitabının sinemaya uyarlanması hakkında çalışmalar olduğunu belirtti. Bab-ı Esrar'ın seneye sinemalara gelebileceğini vurguladı. Televizyon dizisi olan kitabı ve sinemaya uyarlanan diğer kitabından edindiği tecrübeyle; Ahmet Ümit bu projelerin altından da alnının teriyle çıkacaktır. Ahmet Ümit'in aklına, emeğine sağlık diyor; Duyguların Efendisi'ne, haddime düşmeyerek, yazarlık kariyerinde başarılar diliyorum.

2 yorum:

  1. Ahmet Ümit'in Sis ve Gece'si film yapılmıştı zaten. Ve güzel değildi. Umarım bu filmler güzel olur. Bu arada bilmiyorsan haziranda yeni bir kitabı çıkıyor Ahmet Ümit'in :)

    YanıtlaSil
  2. Biliyorum, 2 gün sonra. İstanbul Hatırası.

    YanıtlaSil

Sen ne düşünüyorsun?